Sunday 6 December 2015

Ulasan | Al-Ghazzaliyy: A Study in Islamic Epistemology


JUDUL: Al-Ghazzaliyy: A Study in Islamic Epistemology
PENGARANG: Mustafa Abu Sway
PENERBIT: Dewan Bahasa dan Pustaka
TAHUN: 1996
MUKASURAT: 175

Buku ini asalnya adalah tesis PhD Dr. Mustafa Abu Sway yang bertajuk The Genetic Development In Al-Ghazzaliyy’s Epistemology. Dr. Mustafa Abu Sway merupakan bekas Senior Research Fellow di ISTAC dan mantan Dekan Department of Philosophy, Kulliyyah of Islamic Revealed Knowledge and Human Sciences, IIUM. Kini beliau merupakan  Profesor Falsafah dan Pengajian Islam di al-Quds University. Terdapat versi Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Naskhah yang berada di tangan saya adalah dalam Bahasa Inggeris.

6 bab buku ini memberi satu pencerahan yang sangat baik berkenaan al-Ghazzali. Ia disampaikan dalam bentuk kronologi bermula dengan kupasan sosio-politik sekitar kehidupan al-Ghazzali dan berakhir dengan penjelasan berkenaan karya-karya terakhir al-Ghazzali.

Kekuatan buku ini adalah analisis kritikal dilakukan terhadap idea-idea al-Ghazzali, kitab-kitab beliau termasuk pendedahan berhubung manuskrip-manuskrip beliau yang hilang dan tidak ditemui. Apa yang menarik, analisis ini merangkumi kajian epistemologi al-Ghazzali daripada aspek akidah, fiqh, usul fiqh, falsafah dan tasawwuf.

Selain itu, buku ini juga dilihat cuba menjawab beberapa salahfaham berhubung akidah al-Ghazzali, kemampuannya dalam bidang hadith, ulasan krisis spiritual al-Ghazali dan beberapa kandungan utama kitab-kitab al-Ghazzali yang diperselisihkan sarjana. 

Ia tidak terlalu berat tetapi sarat dengan fakta-fakta yang 'mengenyangkan'. Saya sarankan buku ini bagi yang tercari-cari karya berkenaan al-Ghazzali yang baik untuk dibaca. 

No comments:

Post a Comment