Friday 11 December 2015

Conference on IOK In The Field of Usuluddin & Comparative Religion



Conference On The Integration of Knowledge in The Field of Usuluddin and Comparative Religion: The Contributions of The Late Prof. Dr. Irfan Abdul Hameed Fattah
8 Disember 2015 (Selasa)
ADM LT4 (IRK Building), IIUM
8.15 AM - 5.30 PM
Organized by: Dept. of Usuluddin & Comparative Religion, KIRKHS, IIUM in collaboration with International Institute of Islamic Thought (IIIT)

Seminar pertama yang saya sertai di UIA sejak bergelara pelajar sarjana. Sejujurnya, ini pertama kali saya mendengar dan mengetahui tentang tokoh yang dibincangkan, Almarhum Prof. Dr. Irfan Abdul Hameed Fattah. Seorang tokoh akademia UIA yang begitu disegani bagi saya, dalam bidang Pemikiran Islam. 


Saya agak memilih dalam mendengar tajuk-tajuk seminar. Secara keseluruhannya, terdapat beberapa pembentangan yang seakan berulang-ulang dari segi isinya daripada para pembentang terutamnya dalam isu pemikiran almarhum dalam hal agama Kristian dan Yahudi. Pun begitu, ada beberapa tajuk yang menarik perhati saya iaitu The Role of Irfan 'Abdul Hamid Fattah in Presenting a Balanced Picture of Ilm al-Kamal for the 21st Century Audience oleh Asst. Prof. Dr. Amilah Awang Abdul Rahman (IIUM) dan Manhajiyah al-Tathāquf al-Ḥaḍārī maʿa al-Gharb: Dirāsah fī Mashrūʿ Aslamat al-Maʿrifah fī Fikr al-Duktūr ʿIrfān ʿAbd al-Hamīd Fattāḥ oleh Asst. Prof. Dr. Noor Amali Mohd Daud (IIUM).

Para peserta tidak disediakan kertas kerja dan cuma dibekalkan dengan buku program yang terkandung abstrak-abstrak pembentangan. Penganjur ada khabarkan yang kertas kerja program ini akan dihimpunkan dalam bentuk buku dan akan dijual nanti.

No comments:

Post a Comment