Monday 25 July 2016

3 Minggu di Pusat Asasi UIAM Petaling Jaya


Alhamdulillah, sudah masuk minggu ketiga mengajar di sini. Rutin setiap hari naik bas RapidKL daripada UIAM ke Stesen LRT Gombak. Dari situ, berhenti di Stesen LRT Taman Jaya kemudian naik bas PJ City Bus; bas hijau yang percuma tu.

Saya mengajar subjek Islam and Other Religions. Sememangnya dalam bidang pengajian saya cuma kini saya lebih fokus kepada bidang kalam dalam penulisan disertasi. Agak letih berulang-alik setiap hari walaupun kadang-kala hanya mengajar 1 jam sehari. Tambahan pula saya sedang menyiapkan disertasi. Ada 1 tahun lagi sebelum bergraduasi, insyaAllah. Namun, ada satu kepuasan bila pelajar faham apa yang kita ajar.


Belajar dan mengajar dalam masa yang sama melatih saya berdisiplin dalam menyusun kehidupan. Tambahan pula bila dah ada anak ni, makin besar tanggungjawab. Ada masanya, sedih juga bila berjauhan dengan anak dan isteri. Balik berjumpa cuma 2 minggu sekali. Tapi, inilah pengorbanan. Doakan semoga tahun depan kami boleh duduk sekali. Sayu rasa bila telefon isteri. Anak terdengar suara abinya, tercari-cari tapi tak jumpa.

Hari ini bermula kelas pengajian Hadis 40 Imam al-Nawawi yang saya anjurkan di sini untuk manfaat para pelajar dan juga saya sendiri. Saya cuma buat kecil-kecilan, lebih kurang 10 orang pelajar. Moga dapat istiqamah sehingga tamat. 

Sekadar itu coretan untuk hari ini.

© Mohamad Razif Mohamad Fuad
12.18 PM
CFS IIUM PJ

No comments:

Post a Comment